Jak prawidłowo dbać o baterie kwasowo-ołowiowe z elektrolitem? Praktyczny poradnik krok po kroku

Bateria do wózka widłowego czy innej maszyny to serce całego układu. Bez niej sprzęt nie ruszy z miejsca, a jej zły stan szybko odbija się na pracy całego przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom, utrzymanie baterii w dobrej kondycji wcale nie jest trudne, nie trzeba być elektrykiem ani specjalistą. Wystarczy wiedzieć, co robić i trzymać się prostego harmonogramu. Dlaczego to takie ważne? Dbanie o baterię oznacza nie tylko dłuższą żywotność akumulatora, ale też bezpieczną pracę, pełną moc urządzenia i co szczególnie istotne, niższe koszty, bo unikamy przedwczesnych awarii i drogich napraw.

Podstawowe zasady obsługi

Na początek warto zapamiętać kilka reguł. Do baterii zawsze dolewamy wyłącznie wodę destylowaną. Żadnej kranówki czy wody mineralnej. Staramy się nie dopuszczać do sytuacji, w której bateria jest głęboko rozładowana (przy niskim stanie wody), bo to znacząco skraca jej żywotność. Z kolei proces ładowania powinien być pełny, przerywanie go w połowie to jeden z częstszych błędów użytkowników. Kolejna ważna rzecz to czystość, zabrudzona powierzchnia czy wilgoć mogą powodować upływy prądu, które nie tylko obniżają wydajność, ale też mogą być groźne. I wreszcie: prowadźmy zapisy. Regularne notowanie napięcia, gęstości elektrolitu czy temperatury pozwala wychwycić problemy na wczesnym etapie, zanim staną się poważną usterką.

Codzienna opieka nad baterią

Każdy pełny dzień pracy maszyny kończy się w ten sam sposób: baterię należy podłączyć do ładowania i pozwolić jej przejść pełny cykl. Przypominamy, że maksymalne rozładowanie przy bateriach kwasowych nie powinno być większe niż 80% pojemności znamionowej. Po naładowaniu zaglądamy do środka i sprawdzamy poziom elektrolitu, lub gdy mamy system BFS (AQUA) sprawdzamy poziom na korkach. Płyn powinien znajdować się powyżej separatorów, ale nigdy poniżej oznaczenia „min”. Jeśli jest go za mało, dolewamy wodę destylowaną. Ważne, aby nie przesadzić, przepełniona cela przy kolejnym ładowaniu może się wylać i spowodować korozję.

Codzienne zadania:

  • naładuj baterię po każdym rozładowaniu (max. rozładowanie 80% pojemności znamionowej)
  • sprawdź poziom elektrolitu,
  • w razie potrzeby dolej wodę destylowaną do wyznaczonego poziomu, lub do odcięcia przez korki systemu BFS (AQUA)

Co tydzień – dokładniejsze oględziny

Raz w tygodniu warto poświęcić kilka minut na dokładniejszą kontrolę. Sprawdzamy wszystkie połączenia: śruby, łączniki, przewody i wtyczki. Oglądamy baterię pod kątem zabrudzeń czy mechanicznych uszkodzeń. Jeżeli widzimy kurz, pył czy ślady wycieku, jeżeli się pojawią należy je usunąć. W niektórych przypadkach trzeba też wykonać ładowanie wyrównawcze czy odsiarczające. Dzięki temu wszystkie ogniwa będą pracowały równo, co znacząco wpływa na ich trwałość. Przy bateriach z EUW (napowietrzanie) sprawdź szczelność.

Tygodniowe zadania:

  • skontroluj śruby, łączniki, przewody i wtyczki czy korki BFS
  • sprawdź, czy bateria jest czysta i nieuszkodzona,
  • wykonaj ładowanie wyrównawcze
  • w bateriach z EUW (napowietrzanie) sprawdź przewody powietrza.

Comiesięczne pomiary

Raz w miesiącu przychodzi pora na bardziej szczegółowe testy. Najlepiej przeprowadzić je po pełnym naładowaniu i co najmniej dwugodzinnym odpoczynku baterii. Wtedy mierzymy napięcie wszystkich ogniw, a także gęstość elektrolitu przy odpowiedniej temperaturze. W przypadku baterii wyposażonych w korki BFS (AQUA), kontrolujemy również poziom napełnienia oraz szczelność połączeń przy systemach EUW (napowietrzanie) Wszystkie wyniki warto zapisać i porównać z poprzednimi pomiarami. Jeżeli któryś z parametrów odbiega od normy lub zauważymy duże różnice między ogniwami, to sygnał, że trzeba skontaktować się z serwisem baterii trakcyjnych. Lepiej działać od razu niż czekać, aż problem urośnie.

Miesięczne zadania:

  • zmierz i zapisz napięcie wszystkich ogniw,
  • skontroluj gęstość i temperaturę elektrolitu,
  • sprawdź poziom napełnienia ogniw
  • porównaj wyniki z poprzednimi pomiarami,
  • w razie różnic, wezwij serwis.

Roczna kontrola u specjalisty

Choć większość czynności można wykonywać samodzielnie, raz w roku baterię powinien sprawdzić elektryk. Podczas takiego przeglądu wykonywany jest pomiar oporności izolacji, kontrola skrzyni bateryjnej oraz czyszczenie.. Sprawdza się również system mieszania elektrolitu i samą pompę powietrza. To kompleksowy serwis, który daje pewność, że bateria jest w pełni bezpieczna i gotowa do dalszej pracy.

Roczne zadania:

  • zleć elektrykowi pomiar oporności izolacji (≥ 50 Ω/V napięcia znamionowego),
  • przeprowadź konserwację skrzyni bateryjnej,
  • sprawdź i ewentualnie wymień filtr pompy powietrza,
  • skontroluj działanie systemu mieszania elektrolitu i pompy.

Czego unikać?

Najczęstsze błędy użytkowników to drobiazgi, które z czasem potrafią zniszczyć baterię. Warto wiedzieć, czego absolutnie nie robić: dolewanie zwykłej wody zamiast destylowanej, przerywanie ładowania w połowie, pozostawianie baterii rozładowanej na dłużej albo ignorowanie zabrudzeń i wycieków czy pojawiających się ognisk korozji lub wykwitów (utlenień) na baterii.

Najczęstsze błędy:

  • dolewanie kranówki lub innej wody zamiast destylowanej,
  • przerwane cykle ładowania,
  • głębokie rozładowanie baterii (powyżej 80% pojemności)
  • brak regularnych pomiarów i notatek,
  • ignorowanie zabrudzeń, wycieków i uszkodzeń.

Plan działania na lata bezproblemowej pracy baterii

Dbanie o akumulator kwasowo-ołowiowy sprowadza się do systematyczności. Codziennie pełne ładowanie i kontrola poziomu elektrolitu. Co tydzień przegląd połączeń i czyszczenie. Co miesiąc dokładne pomiary. Raz w roku  profesjonalny serwis. To naprawdę niewiele, a dzięki temu bateria będzie pracować długo, bezpiecznie i wydajnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *