Większość osób akumulator trakcyjny kojarzy z samochodem i jego “baterią”. Akumulatory trakcyjne mieszczą się również w innych urządzeniach, chociażby w telefonach, zabawkach czy narzędziach.
Jednak istnieje jeszcze jedna grupa akumulatorów, które stanowią akumulatory – baterie trakcyjne. Tego typu akumulatorki wykorzystywane są w różnego typu urządzeniach takich jak np., sprzęt transportu wewnętrznego czy w urządzeniach do przenoszenia i podnoszenia ciężarów, a kończąc na systemach podnoszenia napięcia.
Akumulatory trakcyjne dzielą się na dwie grupy, w zależności od ich przeznaczenia i są to akumulatory z elektrolitem ciekłym oraz akumulatory z elektrolitem uwięzionym w żelu.
Akumulatory trakcyjne – co wpływa na żywotność?
Należy jednak pamiętać o tym, że akumulator trakcyjny od użytkownika wymaga szczególnej uwagi. A wszystko związane jest oczywiście z ceną akumulatora, wymiarami zewnętrznymi, napięciem i pojemnością. Te wszystkie czynniki sprawią, że użytkownik prawdopodobnie będzie traktował taki akumulator bardzo szczególnie i ostrożnie.
Na żywotność i jakość tych akumulatorów wpływa wiele czynników. Pierwszym czynnikiem, który od razu nasuwa się nam to woda. Weźmy tu za przykład akumulator trakcyjny kwasowo-ołowiany, który stosowany jest w wózkach widłowych i transportowych. A więc należy pamiętać, że takie akumulatory są obsługowe. Gdy zauważamy, że taki akumulator źle pracuje najczęściej związane jest to z złą obsługą akumulatora. Wówczas jako pierwsze należy sprawdzić poziom elektrolitu, gdyż w sytuacji, kiedy jest on zbyt niski trzeba uzupełnić go wodą destylowaną. Taka czynność powinna być powtarzana co najmniej raz na tydzień. Dzięki temu znacznie przedłużymy żywotność takiego akumulatora. Jeśli natomiast zaprzestaniemy odpowiedniego dbania o akumulator może spowodować to deformację płyt ołowianych. Możemy też doprowadzić do przegrzania akumulatora, gdy będzie on ładowany na sucho.
Akumulatory trakcyjne od Fhu Alex
Akumulatory trakcyjne, które stosowane są w sprzęcie magazynowym muszą pracować w pełnych cyklach. Chodzi o to, aby były w pełni naładowane i w pełni rozładowane. Według producentów akumulator trakcyjny, który będzie odpowiednio użytkowany wytrzyma łącznie 1500 cykli. Gdy bateria pracuje w następnych cyklach zwiększa się zasiarczanie akumulatora. Należy wówczas odsiarczyć akumulator, w zależności od pracy jest to okres od 3 do 5 lat. Jeśli natomiast akumulator będzie pracował w pół cyklach może spowodować to szybszy spadek sprawności, co przekłada się na częstsze zasiarczanie akumulatora. Dla porównania proszę porównać sobie pracę baterii w Twojej komórce, jeśli od początku jego użytkowania baterię będziesz ładować zbyt często.